Masa dah time...


Sedar tak sedar, tinggal sehari jer lagi cuti beraya. Esok dah mula kena standby kan mood untuk mula bekerja 28hb ni. Banyak juga kerja yang perlu di follow up. Lipat kali ganda usaha sudah semestinya perlu. Lembaran baru setelah menyambut Aidilfitri yang mulia.

"Patutlah malam tadi tak leh tido," statement Elin.
Kawan sekelas 6 Kuning di SK Methodist Pelabuhan Klang. Tersipu-sipu juga saya mengenangkan statement dia. Betullah, memang semalam saya tidak dapat melelapkan mata. Petang tadi, tercipta sejarah buat pertama kali rombongan dari Segamat bertandang ke rumah saya.

Mungkin kunjungan balas saya dan keluarga pada raya ke 4 ke sana. Rumah yang tak berapa besar ni menyebabkan geng lelaki terpaksa makan secara buffet di serambi rumah. Minta maaf atas segala kekurangan ye.
Terima kasih juga buat along, p.jat dan isteri serta mak saudara ku yang membantu mama menyediakan menu untuk santapan mereka. Pajeri nenas, daging goreng black papper, ikan goreng tomato, sayur campur goreng, sambal belacan dan ulam-ulaman menjadi pilihan. Sempat juga mama menyediakan bengka pandan dipadankan bersama teh o. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar, kecuali belum sempat mereka melangkah pulang, tiba-tiba air tak ada. Aduh!!!! Berlonggok pinggan mangkuk yang belum dibasuh. Sehingga saat entry ini ditaip, air belum ada lagi. Hai, lepas celcom buat hal, SYABAS pula ganti shift.

apartment pilihan kami bermalam di Melaka

Sepanjang hampir seminggu berhari raya ni, macam-macam yang saya dan keluarga lalui. Bermula raya ke 2 kami ke Lurah Bilut, Pahang.



Hari raya ke 3, ke Melaka dan raya ke 4 ke Segamat. Memang memenatkan, tapi seronok. Macam-macam hasrat tercapai. Apatah lagi hasrat kedua orang tua. Saya tidak dapat memberikan mereka hadiah wang ringgit, apa yang boleh saya hadiahkan adalah pengorbanan kasih sayang yang tidak berbelah bagi. Saya masih berpegang kepada prinsip, jika boleh sabar dengan karenah anak-anak, kenapa kita tidak boleh bersabar dengan mereka. Wang ringgit tidak boleh membeli kebahagian mahupun kasih sayang. Ia hanya boleh ditebus dengan perhatian dan kecintaan yang tulus ikhlas.



Raya ke 5, menerima kehadiran makcik saya bersama ipar duainya dari Kajang. Mereka dalam perjalanan pulang ke Penang. Alhamdulillah, sempat juga mama dan m.ngah menyediakan juadah tengahari untuk mereka. Itulah mama, penat bagaimana pun, tidak pernah menghampakan saudara mara yang datang. Sebaik yang mungkin dia sediakan santapan untuk mereka. Bagi dia, satu kepuasan dan keseronokan apabila semua hasil air tangannya dapat dirasai oleh tetamu yang hadir. Tambahan lagi apabila juadah yang disediakan habis dinikmati oleh mereka.

Raya ke 6, time untuk bertemu sahabat saya yang sekian lama tidak berjumpa.
"Jap Dy, aku ngah makan ni," sound sahabat saya.
Berdirilah saya di luar untuk beberapa minit. Salah saya juga, siapa suruh datang rumah orang tak nak bagitahu dulu? Datang jer, tuan rumah ngah makan tengahari. Menunggulah saya, padan muka sendiri. Tapi tak dak hallah. Apalah sangat menunggu depan rumah tu kalau nak dibandingkan dengan nilai persahabatan. Lagipun datang nak mintak tolong dia juga. Sambil menyelam minum air.
Macam-macam juga sembang dengan dia. Anak dia pulak tak sihat. Dah makin kecik dah nampaknya. Isteri dia, menghitung hari kehadiran orang baru. Saya pula mintak tolong dia lagi. Kekadang saya tidak sampai hati untuk menambah beban dia lagi, dengan beban dia yang sedia ada. Namun demi sahabat, saya mesti mengutamakan dia. Saya sememangnya berazam, jatuh bangun saya, saya tidak akan lupakan sahabat saya. Bila dia senang, syukur Alhamdulillah, tapi bila dia susah, saya takkan biarkan.



Teringat jua kawan-kawan di tempat kerja lama. Sempat juga saya menghubungi beberapa kawan lama. Alhamdulillah, mereka masih lagi sudi berbual bersama saya. Ada yang beraya di Siam, ada yang di Dubai, ada yang di rumah sendiri dari raya pertama dan macam-macam lagilah. Hakikatnya, cuti raya seminggu ini memberikan pengalaman yang indah buat saya. Bersama keluarga, tunang, sahabat, kawan, jiran tetangga dan ramai lagi. Moga Allah merahmati semuanya...

Ulasan