Bagaikan Air...Airkah kita??


Hari-hari berlalu, semakin meningkat umur kita, semakin matang pemikiran kita, bertambah juga peristiwa yang dilalui. Antara suka mahupun duka. Namun dalam kesibukan yang menerjah ruang masa, kadangkala kita alpa, bukan kerana tidak mengerti cuma terdesak dek tuntutan duniawi.

Bagitulah juga dengan diri saya yang serba hina ini. Tidak terkecuali dengan situasi yang mencengkam.

"Dah berapa minggu dah ko tak balik pulau (umah orang tua kat Pulau Indah)," tanya seorang sahabat. Saya hanya mampu mendiamkan diri.
"Kalau umah ko jauh betul, lainlah cerita, ni tak sampai sejam. Kalau dulu ko boleh ulang alik keje dari rumah, kenapa sekarang ni dah tak boleh?" sambung dia lagi.
Tuntutkan keje menjadikan masa amat terhad. Tidak dinafikan, betul semua kata sahabat itu. Namun apalah daya, jika tidak berkemampuan.

"Aku tak nafikan, kadang-kadang aku cemburu dengan orang lain. Ada masa dengan keluarga masing-masing, pergi bercuti, honeymoon. Tapi aku? Aku pujuk hati aku, masanya akan tiba, cuma bila dan bagaimana, Tuhan sahaja yang tahu,"



Mungkin ramai yang tidak merasai apa yang dirasai oleh tubuh yang kerdil ini. Tidak pandai juga untuk menggambarkan, apa yang tercatat dalam minda sekarang ini. Masa yang ada hanyalah untuk mencari apa yang mampu dikerjakan dalam umur yang sesingkat ini. Selagi kederat mampu dikerah. Kelak bila hilang segala tenaga, tidak ada apa lagi yang mampu diharapkan, melainkan menyusahkan orang lain pula untuk menumpang simpati.

Terharu juga dengan sahabat, begitu mengambil berat tentang masa saya. Dia bagaikan air, melekukkan batu, walaupun curahan itu mengambil masa yang begitu lama.

"Bagilah aku peluang berkongsi kepenatan engkau,"

Ayat itu benar-benar menjadikan saya sebak. Kesebakan itu, tidak dapat saya bendung, Sepanjang perjalanan pulang ke rumah, aliran air mata tidak berhenti membasahi pipi. Begitu dia simpati dengan kepenatan dan kesibukan saya. Walaupun hakikatnya, dia adalah tulang belakang saya. Rosak tulang belakang saya, maka lumpuhlah pergerakan saya. Sepanjang malam saya berfikir, betapa beruntungnya saya dikurniakan seorang sahabat, saudara dan menjadi partner dalam menjalankan perniagaan saya.

Pelbagai nasihat dilontarkan kepada saya, walaupun sebenarnya apa yang diutarakan, telah saya ketahui. Namun apabila terlalu leka dengan tuntutan duniawi, menjadikan saya perlu dikejutkan. Itulah yang dilakukan oleh sahabat saya, mengejutkan saya yang sedang lena.

Ampunkan anakanda, mama dan abah andai kata terabai tanggungjawab sebagai seorang anak. Begitulah juga buat isteri tersayang, jika abang sentiasa terleka.

Moga Tuhan sentiasa melindungi dirinya sekeluarga. Amin...

Ulasan