Bila Coklat Terlebih, Strawberry Terkurang...


Bismillahhirrahmanirrahim...
Mudah-mudahan semuanya sentiasa menggapai cinta Ilahi. Adakalanya diri ini lemah untuk menyatakan. Tapi itulah hakikat, "berkata benar walaupun pahit." Ada masanya sukar untuk kita berhadapan dengan hakikat. Namun hakikat itu tidak mampu untuk kita nafikan, kerana itu telah tersurat. Percaya dengan penuh keyakinan bahawa setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Tergerak hati untuk mencetuskan pandangan. Bukan untuk mengajar, tapi sekadar ingin berkongsi apa yang telah dilalui.

BUKAN PSYCHO TAPI MENEGUR

"ahhh... tak penah rasa macam ni," runtun seorang itu.
"jangan menafikan hakikat," tegur si pemuda.
Bersama teman sejatinya menjadi saksi, dia cuba untuk membetulkan keadaan. Agar hamba Allah itu, tidak menzalimi orang lain dan berlaku adil.
"keliru?" si pemuda cuba untuk meneka. Seketika dia mengganggukkan kepala.
"tapi saya tak leh kehilangan dia," cuba untuk menerangkan.
"dan saya juga masih menyayanginya," kembali mempertahankan.
"jadi, siapa pilihannya?" si pemuda cuba untuk mendapatkan jawapan.
"jawapan itu, sudah ada. cuma jangan dibiarkan perasaan keliru itu menafikan hakikat," si pemuda cuba untuk memberi panduan.
"saya hanya mahu mengenalinya, tapi dia yang beriya-iya mahu serius," terang dia lagi.
"sebagai sahabat?" menggelengkan kepala.
"sebagai kawan?" menggelengkan kepala.
"sebagai teman?" menggelengkan kepala.
"ermmm, teman tapi mesra?" si pemuda cuba untuk memberikan istilah yang sesuai. Terus dia menanggukkannya.
"saya tak sampai hati nak mengecewakannya," jelasnya lagi.
"bagaimana seorang wanita buleh menyukai 2 orang lelaki pada masa yang sama?" soalan bermain di benak fikiran si pemuda. Namun dia tidak mahu bertanya lagi. Ada sesuatu yang dia cuba rahsiakan.
"bagaimana pula jika salah seorang dari teman wanita itu, telah mengaku, mesti berkahwin dengan dia, demi untuk menghapus dosa dan bertanggungjawab kepadanya?"
"banyak dosa saya, saya mesti bertanggungjawab dan bernikah dengan dia," kata-kata itu masih terbayang di benak fikiran si pemuda.
semakin membara jiwa pemuda itu ingin bertanya. Tapi masih tersimpan sebagai rahsia. Membiarkan dulu wanita itu memberikan penjelasan. Biarpun penjelasannya itu, adakalanya bercanggah dengan fakta yang lain.
"saya nak tumpukan pada business dulu," akhirnya dia memberi keputusan.

MENGALAH BUKAN BERERTI KALAH

'MENGALAH' bukan satu perkara yang mudah untuk dilaksana. Adakalanya, kita mampu untuk lakukan, namun adakalnya amat sukar untuk kita capai. Dalam situasi di atas, si wanita amat mementingkan diri sendiri. Tidak mahu mengalah dalam pertarungan dia dengan dirinya sendiri. Tidak mahu kehilangan seorang 'teman tapi mesranya', tapi masa yang sama, masih menyayangi dan mencintai teman hidupnya. Ditambah lagi, ingin menguruskan pernigaannya. Menjadikan dia, begitu tamak dalam mendapatkan apa yang dia ingini.

Hidup ini sememangnya telah ditakdirkan. Kita hanya berusaha. Tuhan yang menentukan. Jangan menafikan hakikat bahawa hati kita masih menyayanginya. Jangan juga menzalimi orang lain, yang menaruh harapan pada kita, sedangkan kita hanya memerlukan dia untuk sementara. Belajar untuk menghargai setiap apa yang telah kita lalui. Hargai juga mereka yang seringkali bersama dengan kita selama ini. Jangan dijadikan masalah yang kecil sebagai alasan untuk menafikan hakikat itu. Tiada masalah yang tiada jalan penyelesaian. Tiada penyakit yang tiada ubat. Kecuali MATI.

SEDAR DIRI, JANGAN MENZALIMI

"saya tahu dia banyak membantu selama ini. Dia amat berbakat," akui wanita itu.
Jika itu hakikatnya, jangan menafikannya. Jangan dicampurkan perkara peribadi dalam urusan pekerjaan. Sehebat mana pun kita, kita hanya HAMBA. Pelakon yang memegang watak di atas pentas dunia. Tidak mampu untuk kita menjalankan dua perkara satu masa. Zalim itu meletakkan sesuatu perkara itu bukan pada tempatnya. Tapi itulah yang kita lakukan. Menyedari hakikat bahawa selama ini dia adalah tulang belakang kita, kini cuba untuk menidakkannya. Badan tanpa tulang belakang, maka lumpuh lah ia.

BELAJARLAH UNTUK MENGASIHANI

Kasihanilah pada mereka yang menjadi mangsa atas kepentingan diri kita. Kasihanilah jua diri kita, yang menuntut agar diperlaku adil. Berikan ia kepada haknya yang sebenar. Hak untuk ditunaikan tanggungjawab bagi mereka yang perlu bertanggungjawab.
Sedih sebenarnya apabila orang yang benar-benar mengharap dirinya dikasihi, dicintai, namun hakikatnya dia hanya melukut di tepi gantang. Semuanya berlaku atas tindakan diri kita yang mementingkan diri sendiri.

BAIKI KELEMAHAN

Fokus dalam melaksanakan sesuatu.
utamakan perkara yang lebih penting dari perkara yang penting, kerana perkara yang lebih penting itu, amat penting dari perkara yang penting


Kalau marahkan nyamuk,jangan kelambu yang dibakar.

Berlapang dada menerima akibat, kerana kita yang menjadi punca. Jangan dituding jari pada yang lain, kerana satu jari dituding, empat lagi kepada diri sendiri.

Kembali kepada fitrah kita sebagai manusia. Apa guna agama kalau bukan dijadikan sebagai cara hidup? Apa guna ibu bapa kalau tidak dijadikan tempat rujukan? Apa guna HATI kalau tidak diuruskan...

Ulasan